środa, 10 maja 2017

RÓŻNICA między PORTRETEM, ILUSTRACJĄ, KARYKATURĄ

Witam, dziś troszkę pisania (nie poznaję się).
Jak wiecie, wykonuję portrety ze zdjęcia. Od jakiegoś czasu wykonuję też karykatury, a od niedawna natchniona przez koleżankę Olę – ilustracje (tak sobie je nazwałam). Jest między tymi rysunkami różnica.
Portret – rysuję go w ołówku, kredkach, rzadziej pastelach i farbach. Staram się aby podobieństwo było bardzo duże, co portret, dążę do dokładności fotograficznej (o-ho-ho jeszcze długa droga) . Taki mam nieskromny cel. Nie chcę stać w miejscu, lubię podnosić sobie poprzeczkę, lubię doskonalić swój warsztat.
przykład portretu w kredkach:
http://aniadanelska.blogspot.com/2013/12/livusia_23.html
Na moim blogu publikuję pracę za zgodą osób rysowanych, więc to co oglądacie, jest ułamkiem tego co narysowałam dotychczas :-) Mimo, że prawa autorskie pozwalają mi na publikacje moich prac, staram się nie robić nic wbrew portretowanym osobom. Zawsze pytam o zgodę, z wyjątkiem spisania umowy o prawa autorskie, co też się mi zdarza.
Karykatury w większości wykonałam na imprezach firmowych, zjazdach itp. a także w ramach warsztatów, które prowadziłam. Wykonywałam je w ołówku lub kredce. Z racji tego, że karykatura ołówkiem rysowana na żywo zajmuje mi około 20-30 minut, ich ilość(wykonanych na warsztatach i iwentach) jest spora, a żaden rysunek nie był przeze mnie fotografowany czy skanowany. Więc takich „dowodów” wykonania na blogu jest mało. Jeśli chodzi o karykatury dzieci – zawsze rysuję je w ten sposób aby dziecko było zadowolone ze swojego wizerunku, a nie czuło się ośmieszone. Jest to nieco sprzeczne z definicją karykatury - przedstawienie osoby (...), które cechuje się przesadą w oddaniu charakterystycznych elementów, właściwości, cech. Karykatura uwydatnia te cechy zwykle w celu ośmieszenia danej osoby (...) polega na wyolbrzymieniu i pełnym przesady wyjaskrawieniu pewnych cech jej wyglądu zewnętrznego lub postawy wobec życia, mający na celu ośmieszającą charakterystykę. (Wikipedia, https://pl.wikipedia.org/wiki/Karykatura).
Przykład wykonanej przeze mnie karykatury:
Ilustracja. Szczerze, nie wiem jak mogłabym inaczej nazwać te rysunki podobizn (wolę się zając rysowaniem niż wymyślaniem nazw). Według mnie jest to takie przedstawienie osoby, z zachowaniem cech podobieństwa, aby wyglądała na postać z kreskówki, ilustracji bajki. Zazwyczaj podkreślam pozytywne cechy, rysy twarzy. Tłumacząc na skróty – jeśli masz ładne oczy, włosy itd. - to na pewno rysując cię, na nich się skupię. Jest to oczywiście moja subiektywna ocena. Pamiątki Komunijne, które wykonuję, są najlepszym przykładem na ilustracje. Buzie podobne, a jednak oczka nieco większe, rzęsy nieco dłuższe, usta bardziej wydatne, policzki okrągłe itd. :-)
Przykłady ilustracji przy użyciu Brush Pen:
http://aniadanelska.blogspot.com/…/pamiatka-pierwszej-komun…
Ilustracja wykonana rapitografem i farbami akrylowymi:
http://aniadanelska.blogspot.com/…/autoportret-ilustracja.h…
Dziękuję za uwagę. Mam nadzieję, że tym wpisem pomogłam dokonać wyboru i rozwiać wątpliwości i domysły :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz